Friday, September 3, 2010

bila BUASIR datang menyerang!!

dam dam dum!
bunyi mercun!

yeeehaaa!!

lagu zaman kanak-kanak yang dari aku kecik sampailah besar mmg xlekang ada dalam kad-kad raya ( even org skang da kureng pakai kad raya) and kat corong-corong radio!.

yes!SALAM AIDILFITRI tuk pembaca-pembaca tegar atau xtegar(ada aku kisah) blog nih.bukan ape.mmg da lama aku xupdate blog nih sedangkan setiap ari ade je benda-benda yang menyesakkan kepala otak aku suh kuarkan kat blog nih.haissshh..biasalah.kehidupan seorang manusia ini mane ada yang sempurna.


arini da masuk syawal yang kedua dan seluruh umat Islam sedang bergembira ( Insya Allah) mana yang berduka tuh hanya takziah dan sabarlah dengan segala dugaan.


tapi yang xsyoknye bila raya nih,yelah sebulan da puasa,jadula metabolisme agak teratur tapi bila da masuk 1st syawal nih,dem!banyak gila makanan kat umah ni termasuklah umah orang lain.yelah,dengan ketupat,rendang, dodol, lontong, daging dinding and mmg banyak lagilah.bila makanan da banyak nih of courselah mata tuk org yang gila makan macam aku nih akan jadi gila!pusing-pusing macam clown tuh.(tapi akak kene maintain ye u ollss,ngah jaga badan.hahaha).

bila da terlampau banyak makanan, mulalah metabolisme xteratur dan terjadilah sembelit.bila sembelit,maka akan berlakulah BUASIR.hahahaha.aku mmg ade history BUASIR tapi takat nih mintaklah dijauhkan.xkan nak raya dalam saket2 kot.

untuk yang mengalaminya, aku nasihatkan korang jagalah pemakanan korang and lagi satu, ada satu cara tuk melembutkan perjalanan pembuangan korang tuh.hahaha.(aku amalkan wokeh!).nama ubat nih
lactul solution and yet mmg bestlah membuang bila makan ubat nih dan kelegaan akan terasa. Nila contoh ubatnya.
bila kelegaan terasa, maka terhindarlah buasir.hehehehe. tapi BEWARE eh, ubat nih bukan ubat kurus. dia xmembantu korang tuk kurus pun.it just helping u tuk easy di dalam pembuangan bahan-bahan kotoran itu sahaja!.hahahaha
anyway,selamat mencuba!!!

3 comments:

hazman aka species1980 said...

whoaaa.... bagus nie... boleh carik kat farmasi nanti.... untuk STANDBY....hik3

kisahsensasi said...

time raya2 nie memang orang makan ayam n daging tanpa henti.....

farizah zin said...

kisahsensasi:hahaha.thats true.asek mkn je kan.

hazman:ye betul!!mencegah lebih baik dari merawat ye tak..